Sawise maca lan ngerteni apa kang
kinandhut sajroning serat Tripama, bisa di ngerteni jebul kang dikarepake ing
serat Tripama iki mbabar ngenani jiwa nasionalisme saka tokoh-tokoh pewayangan
kaya dene paraga Suwanda, Kumbakarana lan Adipati Karna.
Paraga Suwanda
Sawijine patih kang diduweni dening
Prabu Harjuna Sasrabahu. Patih kang bisa dadi tuladha tumrap para prajurit.
Tuladha kanggo njaga tata tentreme negara lan bangsa. Kang kabeh iku ora darbe
karep liya saliyane kanggo njaga katentremane bangsa lan negara ing Maespati.
Kaprawirane patih Suwanda iki kawentar banget. Awit dheweke minangka patih
nduweni kaluwihan dhewe tinimbang liyane. Kaya cuplikan ing ngisor iki: “Yogyanira
kang para prajurit, lamun bisa sira anuladya, duk ing
ngunicaritane, andel ira Sang Prabu Sasrabahu ing
Maespati, aran patih Suwanda, lalabuhanipun, kang ginelung
triprakara, guna kaya purun ingkang den antepi, nuhoni trah utama.”
Ing serat Tripama iku diandharane yen ta
patih kang aran Suwanda iki nduweni sipat gelem nglabuhi bangsa lan negarane
kanthi telung prekara, yaiku guna utawa luwih trepe nduweni kapinteran kang
bisa digunakake kanggo nata negara Maespati supaya dadi negara kang luhur lan
uripe rakyate ayem tentrem. Kapindho yaiku sugih bab akal lan pikiran. Karepe,
patih Suwanda bisa ngeluwari sakabehing reribete kerajaan Maespati nalikane
ana prekara kang tumungkul sajrone negara kanthi cara kang becik. Banjur kang
pungkasan yaiku gelem utawa purun nglakoni apa wae prentahe rajane kanggo
kamulyane bangsa lan negarane saka reribet negara manca. Uga malah dheweke bela
negarane tumekane pati. Kabeh iku ginambar kaya ing cuplikan ing ngisor iki: “Lire
lalabuhan triprakawis, guna bisa sanes kareng karya,
binudi dadya unggule, kaya sayektinipun duk bantu
prang Manggada nagri, amboyong putri damas katur ratunipun, purune sampun
tetela, aprang tanding lan ditya Ngaka nagri, Suwanda mati ngrana.”
Paraga Kumbakarna
Paraga kaloro yaiku jenenge Kumbakarna.
Paraga raksesa saka negara Alengka kang misuwur minangka negara kang sugih lan
ora kekurangan apa-apa. Emane, raja kang kuwasa neng Alengka yaiku prabu
Dasamuka utawa Rahwana raja kang kondhang wengis marang rakayate. Tumindak
sapenak udele dhewe. Nduweni adhi cacahe 3 yaiku Kumbakarna, Sarpakenaka lan
Gunawan Wibisana. Kang kabeh saka patang sedulur iki awujud buta. Nanging siji
kang sipate terkadhang kaya manungsa lumrah yaiku Gunawan Wibisana.
Ing
ngisor iki bakal diandharake kepriye sifat nasionalismene Kumbakarana saka trah
raseksa kaya kang kacuplik ing serat Tripama iki: “Wonten malih tuladan
prayogi, satriya guna nagri ing Ngalengka, Sang Kumbakarna
arane, tur iku warna diyu, suprandene nggayuh utami, duk wiwit prang
Ngalengka, dennya darbe atur, Mring raka amrih raharja. Dasamuka
tan kengguh ing aturyekti, mengsah wanara.”
Paraga Kumbakarna ing kene minangka
paraga kang dadi punjere analisis. Jalaran dheweke nduweni sifat nasionalisme.
Sifat mikul dhuwur mendhem njero marang negarane. Nalikane Prabu Rama nyerang
negara Alengka jalaran garwane kang asmane Dewi Sinta diculik dening kakange
ora liya Prabu Dasamuka. Kumbakarana kang nalikane iku lagi turu kapati kepeksa
ginugah dening sadhengah prajurit supaya mbiyantu anane reruwete negara ing
Alengka supaya mendhung kang nggembuleng ing Alengka enggal-enggal kawiyak.
Nalikane ngerteni udrege prekara saka pokal gawene kang mase kang nggawa mlayu
kanthi peksan garwane prabu Rama yaiku Dewi Sinta, Kumbakarna sajake gela.
Jalaran mung gara-gara wanita saiki Alengka ora bisa ngrasakake ayem tentrem
kaya sadurunge. Senajan ta sejatine uga ora tentrem merga polahe para panggedhene
sing sawiyah-wiyah marang rakyate mau.
Nanging,
sawise ditlesih maneh lan dipikir kanthi premati uga Rahwana ora kena
dielingake maneh supaya ora nerusake perang. Jalaran perang iku akeh sisi
negatife tinimbang positife. Nanging Rahwana isih kukuh marang karepe yaiku
kepengin ngobrak-abrik pasukan wanara kang dipimpin dening Anoman. Wekasane
Kumbakarna minangka satriya utama kang luwih nengenake mbela negarane saka
amukane wanara ya ora dadak ngenteni prentahe Rahwana kaping pindho, banjur
langsung tumuju ing palagan paperangan. Niyat kang digawa dudu mbelani
kesalahane Rahwana, nanging kanggo njaga keamanane wewengkon Alengka saka
gangguan njaba yaiku serangane pasukan wanara utawa kethek. Kaya
dene cuplikan ing ngisor iki: “Kumbakarna kinon mansah jurit, mring
kang raka sira tan lenggana, nglungguhi kasatriyane,
ing tekad datana sujud, amung cipta labuh nagari,
lan noleh yayah rena nyang leluhuripun, wus mukti
haning Ngalengka mangke, arsa rinusak ing bala kapti punagi mati ngrana.”
Adipati Karna
Adipati Karna satriya ing Awangga kang
tunggal ibu (Kunthi) seje bapa yaiku dewa Surya karo Pandhawa. Adipati Karna
luwih milih mbela Prabu Duryudana saka Kurawa nalikane perang barayudha
mengkone tinimbang dadi siji kelawan para adhine yaiku Pandhawa. “Wonten malih
kinarya palupi, Suryaputra narpati Ngawangga, lan Pandawa tur kadange len
yayah tunggil ibu suwita mring Sri Kurupati, nagri Ngastina kinarya gul
agul, manggala golonganing prang, Bratayuda ingadeken sepopati, ngalaga
ing Kurawa.”
Sajrone prang Baratayudha mengko Adipati
Karna kadhapuk minangka senopatine perang ing palagan paperangan. Kang tegese
adipati Karna kudu memusuhan karo para adhine yaiku Pandhawa. Jalaran dheweke
ngrasa Prabu Duryana iku nduweni jasa tumrap uripe. Kang wis menehi pangkat,
drajad, aweh bandha donya lan gelem nampa dheweke apa anane. Saka alesan kang
kaya mangkono iku mau adipati Karna bakal aweh piwales yaiku bakal mbiyantu
marang Hastina nalikane prang Baratayudha pacah. Saliyane iku Karna luwih milih
Hastina tinimbang Amarta jalaran awit cilik tumekane wis dadi Adipati ya urip
ing negara Hastinapura dudu Amarta. Kanthi lelandhesan kang kaya mangkono mau
banjur Karna bakal mati-matian kanggo njaga katentremane Hastinapura saka
reridhun kang ana. Karna minangka satriya utama ora gampang nglalekake jasane
wong kang wis mbiyantu ing uripe. Saliyane iku Karna uga minangka warga saka
Hastina dadi uga gelem mbiyantu yen ana reribet kaya mangkono. Kang wekasane
uga Karna tiwas ing palagan kanthi terhormat. Tiwas mbela negarane lan dadi
satriya utama. “Den mungsuhken kadange pribadi, aprang tanding lan Sang
Dananjaya, Sri Karna suka manahe, dene nggenira pikantuk, marga denya arsa
males sih-ira Sang Duryudana, marmanta kalangkung, denya ngetok
kasudirane, aprang rame Karna mati jinemparing, sembaga wiratama.”
Saka katelu conto paraga wayang kasebut
yaiku Patih Suwanda, Kumbakarna lan Adipati Karna iki minangka potret kanggone
para manungsa kang isih urip ing alam donya lan manggon sacara resmi kudune
nduweni pikiran kang kaya mangkono iku. jalaran sakabehing tumindak iku kudu
nduweni niyat kang becik. yaiku kanggo njaga tata tentreme negarane saka sakabehing
reridhu. Ora mikirake keperluane pribadhi wae. Minangka warga kang becik kudune
bisa njaga bebarengan keamanane bangsa lan negarane.
0 komentar:
Posting Komentar