Kanggone para sutresna wayang kulit
utawa wayang purwa kang fanatik, yen ngrembug bab crita wayang wis mesthi ora
ana enteke. Senadyan karya sastra kuna, nanging kanyatan nganti pirang-pirang
abad isih dadi kabudayan kang adi luhung. Malah wayang purwa siji-sijine jinis
wayang saka maneka warna jinis wayang kang isih langgeng tekane saiki. Babone
wayang purwa kang njupuk crita saka Epos Ramayana lan Mahabharata, sing asline
saka tanah Hindhustan ya Indhia. Ramayana kang den tulis dening Empu Walmiki utawa
Ratnakara, lan Mahabharata dening Resi Byasa utawa Wyasa.
Ngonceki crita Mahabharata kang versi
asli Indhia lan pedhalangan pancen ora gampang. Ing kene penulis kepengin ngandharake
uneg-uneg kang mbok menawa cengkah klawan para sutresna liyane. Nanging kabeh
mau jer murih becike, lan kabudayan warisan nenek moyang kita kabeh ora luntur
kesilep ing jaman. Wayang di openi kanthi becik lan
dadi ”kebanggaan” tumrap wong Jawa. Wayang malah dadi ajang study
lan penelitiyan kang migunani tumrap sutresnane ing saindenging bumi.
Para pinisepuh ya nenek moyang kita yen
nampa kabudayan saka manca praja perlu disaring lan filtere lembut
banget. Ya krana sing ora jumbuh klawan kapribadene wong Jawa mesthi di ilangi.
Nanging pranyata kabeh mau ora tinemu bener sakabehane. Bab sing tabu utawa
saru kang ora becik kanggone anak putu mbesuk, wis mesthi di owahi. Nanging ana
saperangan sing keselip, crita kang bener malah di tutup kanthi rapet lan
nganti saiki akeh sing ora pana bab silsilah utawa asal-usul, dhinasti, lan
keturunan. Pagelaran wayang saiki mung kakeyan guyon lan campursari sing
ngentek-entekake wektu. Ing ngisor iki penulis kepengin ngandharake antarane
versi Indhia lan Pedhalangan.
Dhinasti
Wangsa Bharata minangka sesebutane
ratu-ratu Hastinapura sak bubare Prabu Bharata utawa Sarwadamana atmajane Prabu
Dhusanta lan Dewi Sakuntala. Ratu-ratu sak durunge Prabu Bharata kanthi gelar
Kuru utawa Puru kang kawiwitan saka Prabu Nahusa. Nanging gelar Kuru pranyata
uga sinandhang dening sang Adhipati Kuru Drestarastra yaiku bapake Kurawa.
Banjur pembayune Kurawa oleh gelar Kurupati yaiku nom-nomane Prabu Duryudana.
Kamangka antarane Pandhawa lan Kurawa padha-padha saka dhinasti Kuru. Ratu-ratu
Hastinapura sing turun-tumurun nganti telung puluh papat mau sejatine mung
kandheg ing Bhisma ya Dewabrata. Malah Dewabrata wis klakon den sengkakake dadi
Yuwaraja utawa putra mahkota. Kang ing tembe gumanti keprabone keng rama
Sentanu. Ya krana sang Prabu Sentanu adreng kepengin palakrama klawan Dewi
Satyawati saka praja Wiratha, mula panjaluke Dewi Setyawati bakal den udaneni.
Dewi Setyawati nyuwun yen mbesuk darbe putra, ya putrane iku kang gumanti
narendra. Prabu Sentanu rumangsa kabotan, nanging Bhisma jejer putra kang
bekti mring rama lan bumi Ngastina, mula saguh nglamarke bapake. Sarta ngilangi
kepentingan pribadine nyeleheke yuwaraja kanggo putrane ibune kwalon. Sak
banjure sang Prabu Sentanu lan Dewi Setywati pinaringan putra loro yaiku
Citragada lan Wicitrawirya. Nalika sang Citragada juneneng nata, den gebag
perang dening ratu gandarwa kang aran Citragada uga. Awit ing ndonya kudu ana
sawiji raja kang aran Citragada. Mula nalika tandhing yuda, Citragada raja
Ngastina gugur ing palagan.
Banjur Wicitrawirya di sengkakake dadi
raja Ngastina nggenteni Citragada. Prabu Wicitrawirya darbe lara mengguk lan
lara-laranen. Nalika arep munggah dhampar keprabon Wicitrawirya dhawah banjur
seda. Ratu Setywati rumangsa ngenes penggalihe krana putra-putrane kang di
gadhang wis nemahi pralaya. Saka usule Bhisma putra kwalone, supaya ibu
Setywati golek brahmana suci kanggo upacara Dewi Ambika lan Ambalika dimen
darbe turun. Yen sing paring pangestu brahmana suci, bocah kasebut tetep sah
minangka keturunane raja kang wis seda mau. Dewi Satyawati kelingan klawan
atmajane kang mbarep yaiku Byasa olehe patutan klawan Resi Parasara. Nalika
Setyawati ngusulake Byasa kang nyranani upacarane Dewi Ambika lan Ambalika mula
Bhisma sarujuk. Banjur dewi Ambika peputra Drestarastra lan Ambalika darbe
putra Pandhu. Malah karo dhayang uga darbe putra yaiku Widura kang lantipe
ngungkuli kakang-kakange. Ing versi Mahabharata mau Drestarastra lan Pandhu
nyebutake yen bapake Wicitrawirya. Ateges ora nyebutake bapak biologis-e kang
sejati. Antarane Drestarastra, Pandhu, lan Widura uga mangerteni yen bapake
kang sejati iku Resi Byasa.
Versi pedhalangan nyebutake yen Byasa ya
Begawan Abyasa ora mung nggarwa Dewi Ambika lan Ambalika nanging malah dadi
ratu ing Ngastina. Senadyan critane mung sedhela banjur lumintir Prabu
Pandhudewanata. Yen ngrembug dhinasti kudune sing oleh sesebutan Kuru ora mung
Kurawa nanging uga Pandhawa. Yen ing pedhalangan nyebutake Bharata Pandhawa.
Krana panganggepe Kurawa = Kuru Hawa lan Pandhawa = Pandhu Hawa. Sesebutan mau
nuduhake idhentitase bapake wae dudu dhinasti kang turun tumurun kayadene Kuru,
Puru, lan Bharata.
Perang Bharatayuda yen versi Mahabharata
sing dadi rebutan negara Indraprastha kang dadi darbeke Pandhawa. Krana para
Pandhawa wis rampung ngayahi wanaprastha lawase 12 warsa ketambah sewarsa
umpetan ing negara liya. Ora oleh kadenangan, yen nganti kadenangan mbaleni
maneh 13 taun. Kasunyatane Pandhawa lulus, Kurawa ora bisa ngonangi. Banjur
para Kurawa nyidrani janjine. Temahan dhuta saka para Pandhawa yaiku Sri
Bathara Kresna gagal ngayahi karya. Banjur perang gedhe dumadi lawase 18 dina.
Yen versine pedhalangan sing dadi underane perkara praja Ngastina sesigar
semangka. Kamangka sak bubare Pandhawa dipaeka Kurawa ing Bale Sigala-gala,
Bratasena sowan ana ngarsane Wa Adipati Dhestarastra nyuwun pengestu arep babad
wana Marta. Praja Ngastina dimen kanggo mukti keng uwa lan kadang Kurawa.
Pandhawa arep gawe negara saka asil kringete dhewe. Lha yen underane
Bharatayuda kuwi praja Ngastina, apa ora ateges Bhima kuwi ngidu di dilat
maneh. Mangka Bhima kuwi satriya kang teguh ing pandhirian, ngugemi jiwa
satriya. Njunjung ajining dhiri, sedulur tuwa, bapak-ibu lan para
leluhur-leluhure. Rampung ngayahi wanaprastha Puntadewa isih jumeneng narendra ing
Ngamarta ya Batanakawarsa nganti ngarepake Bharatayuda. Tumapak Bharatayuda
gawe pakuwon kang sinebut Hupalawiya. Banjur sak bubare Bharatayuda Puntadewa
dadi ratu ing Ngestina mung sedhela. Merga Parikesit kajumenengake nata. Yen
versi asline Mahabharata bubar Bharatayuda Yudhistira isih dadi raja ing
Hastinapura lawase 36 taun. Dadi wektu 36 taun kang kepetung suwe mau, kudune
yen ana crita carangan ing pedhalangan rak luwih akeh timbangane Pandhawa
nalika urip ana pambuwangan sing suwene mung 12 taun ketambah setaun umpetan
ing negara liya.
Asal-usul
Asal-usule utawa silsilahe para Pandhawa
lan Kurawa yen miturut Mahabharata saka Candrawangsa utawa dhinasti Dewa
Candra. Banjur dhinasti Candra mau nurunake raja-raja ing Hastinapura ya ing
Kurujanggala. Lambang kebesarane kerajaan wujud patung gajah utawa hesti.
Ratu-ratu ing Indhia Kuna wilayahe sinebut Bharatawarsa utawa bangsa Arya.
Negara-negara kang madeg ing sakiwa tengene praja Hastinapura kayata,
Panchala, Wiratha (Matsya), Widharba, Nisadha, Magada, Cedhi, Gandara, Timpuru,
Trigarta, Madras, Boja, Matura, Dwaraka, Indraprastha, lan isih akeh negara
liyane. Banjur ing sabrange segara sisih kidul ana Langka. Mula kanggo
mikukuhi praja Hastinapura tansah ngajak sesrawungan lan mangun kerjasama.
Banjur nalika praja disuhi dening raja Pandhu tansah ana peperangan-peperangan.
Kang tujuwane negara-negara cilik gelem nungkul dadi negara telukan ana ngisore
peprentahan praja Hastinapura. Yen ing versi pedhalangan, negara-negara gedhe
kang kondhang mung sethithik kayata, Ngamarta, Ngastina, Dwarawati, Mandura,
Pancala, Wiratha, Ngalengka, Maespati, Kiskendha, lan Pancawati. Liyane negara
cilik-cilik kocape yen pinuju ana crita Bharatayuda. Jenenge negara-negara ing
pedhalangan sing ora nate kasebut racak crita carangan. Negara sabrang kocape
yen ana crita alap-alapan utawa sayembara.
Wong tuwane Pandhawa Kurawa iku
keturunane para brahmana. Kang kawiwitan saka Resi Manumayasa, Begawan Sekutrem,
Begawan Sakri, Begawan Palasara, Begawan Abyasa, banjur nurunake Dhestarastra
lan Pandhu. Dene Resi Manumayasa mbah Udheg-udheg-e Pandhawa lan Kurawa iku
atmajane Prabu Parikenan, Parikenan putrane Hyang Bremani, lan Bremani putrane
Bathara Brama. Kamangka yen miturut wong Hindhustan kasta kang dhuwur dhewe iku
brahmana timbangane liya-liyane. Banjur lagi kasta ksatriya kang kalebu para
raja-raja lan narpati ing sajerone. Dadi kudune Pandhawa lan Kurawa luwih
bombong dadi turune para begawan timbangane turune raja. Ya merga padha
kepengin dadi panguwasa mau mula ora mikir marang akehing kurban. Sing
kasunyatane nuwuhake pepati gedhen-gedhen tanpa wilangan kalebu garwa lan
putra. 18 dina dadi perang kang nggegirisi. Mula yen sing dadi rebutan praja
Ngastina ateges Pandhawa lan Kurawa kuwi amung nglungguhi klasa gumelar. Praja
yasane para priyagung tedhake bangsa Kuru. Sing sejatine Pandhawa Kurawa,
bapak-bapake, lan simbahe ora wenang dadi raja. Negara Ngastina rubuh krana
turune wong liya braya. Nalika pusaraning praja di kendhaleni Prabu Sentanu,
Prabu Pratipa, lan para raja-raja tus bangsa Kuru ora ana memungsuhan. Dadi yen
versi Mahabharata tansah njunjung silsilah kuwi pancen ana becike. Krana
bombong lan mongkoge putra wayah darbe sarasilah kang berbudi bawa leksana.
Keturunan
Yen ngrembug bab keturunan wis mesthi
kaitane klawan hubungan intim utawa sek lan anak. Bab mau ora sakabehane bener.
Ing versi pedhalangan Dewi Kunthi darbe putra Suryatmaja utawa Karna kanthi
cara mbobot. Nanging linairake liwat kuping. Kasabab Kunthi mujudake wanita
kang isih prawan suci durung palakrama. Ya kedayan Aji Adhityahredaya utawa
Kuntakawekas Ciptatunggal Tanpa Lawan, peparingane gurune sang Resi Druwasa.
Mula kanthi aji-aji mau Kunthi nyuwun apa wae marang jawata, bakal den
pinangkani. Malah jawata kang den puja bakal rawuh dhewe. Nalika Pandhu
mbebedhag ing wana ana kidang pepasihan. Kidang di panah babar dadi Resi
Kimindama lan bojone. Sak durunge mukswa Resi Kimindama nyepatani Pandhu lan
garwane yen saresmi bakal nemahi pati. Pandhu wis mesthi susah penggalihe.
Banjur Kunthi atur pamrayoga bab anggone arsa mateg Aji Adhityahredaya dimen
kagungan putra. Pandhu nayogyani, malah Kunthi uga menehi mantrane marang Dewi
Madrim. Dadi laire Karna, Puntadewa, Werkudara, Arjuna, Nakula lan Sadewa mau
Dewi Kunthi lan Dewi Madrim uga mbobot kaya satataning wanita lumrah.
Yen versi Mahabharata, Kunthi kang mateg
aji Adhityahredaya peparinge sang guru Rsi Durwasa kang sepisanan nalika durung
palakrama, ngrawuhake Bathara Surya. Banjur di sorot nganggo astane dewa Surya,
Kunthi wis mbopong bayi yaiku Karna. Kunthi ora mbobot, ateges isih prawan
suci. Semono uga nalika Kunthi wis palakrama klawan Pandhu, Pandhu kang den
jarwani bab ngelmu Adityahredaya banget bungahe. Kunthi anggone ngrawuhake
jawata tansah caket klawan Pandhu. Kunthi banjur ngrawuhake Hyang Yama. Saka
astane Bathara Yama paring pangestu, ora suwe Kunthi wis nampa bayi kakung.
Dening Pandhu bayi mau di paringi jeneng Yudhistira. Sak banjure Dewa Bayu
mberkahi putra diparingi asma Bhima. Dewa Indra mberkahi putra di paringi asma
Arjuna. Banjur Dewi Madrim uga nyuwun diwisik aji mau. Tumuli ngrawuhake Dewa
Aswan-Aswin. Banjur pinaringan putra Nakula lan Sahadewa. Dadi yen Dewi Kunthi
dianggep wanita kang mburu senenge dhewe kaya-kaya ora trep. Utawa wanita pelanyahan,
lelemeran lan liya-liyane. Awit Kunthi iku wanita kang tetep suci lair lan
batine. Atmajane narendra gung binethara, kang tansah ngudi marang ngelmu ing
pawiyatan luhur. Tansah setya marang kakung nganti ora palakrama maneh sawise
Pandhu seda. Emane akeh wong Jawa yen mangerteni crita laire Pandhawa banjur
tuwuh gagasan yen Kunthi iku wanita sedheng. Lha yen Kunthi dudu wanita kang
setya tuhu marang kakung, wis mesthi sak bubare Pandhu seda, milih wae para
dewa sing paling disenengi. Sing wis paring kanugrahan putra. Ngono rak beres.
Nanging kasunyatane ora, Kunthi wanita kang tansah setya, momong para
putra-putra ing swasana bungah klawan susah.
Yen dipikir pancen ora ketemu nalar lan
akal. Wanita darbe anak tanpa lantaran ana bapak kang nitisake rasa jatine.
Nanging perlu di emuti yen caritane para Pandhawa Kurawa iku dumadi adoh sadurunge
taun masehi. Awit jaman-jaman sadurunge masehi sakabehing ngelmu kebatinan
lan goib kaya winongwong dening Gusti Kang Maha Agung. Sakabehing ucap
prasasat idu geni utawa mandi. Mbuh iku ngelmu kang putih utawa resik utawa
ilmu sihir kang mbebayani. Riwayate para Nabi-nabi Allah sadurunge masehi
kabeh darbe Mukjijat kang angel tinemu nalar. Kaya Nabi Nuh, Ibrahim, Ismail,
Musa, lan Nabi Isa. Malah Nabi Isa uga tanpa darbe rama, awit kanugrahane Allah
SWT. Dadi ora amung ana bumi Hindhustan wae, nanging bumi Arab, Mesir,
Palestin, lan liya-liyane uga ndarbeni petuah utawa daya. Banjur yen riwayate
Nabi Muhammad wis kaya peradhaban jaman saiki, yen perang tatu ya tatu, ora ana
aji-aji utawa kasekten. Krana jamane wis jaman masehi mbok menawa wis kebak
sakabehing kadurjanan. Banjur ana crita laire Wahmuka lan Arimuka saka
ari-arine Dewi Amba, Ambika, lan Ambalika putri satanah Kasi praja Gyantipura.
Ana crita maneh yen Jayadrata utawa Tirtanata raja ing tanah Sindu praja
Bwanakeling iku kedadeyan saka kasut (bungkuse) Werkudara.
Dadi yen saka pamawase penulis, lairane
Pandhawa mau kaya-kaya luwih trep versine Mahabharata sing ora disanggit
maneka warna. Ora beda klawan laire Dewi Drupadi, yen ing Mahabharata nyebut
Dropadi utawa Panchali. Dropadi lair bebarengan klawan adhine kang aran
Drestajumna saka upacara Yadnya. Kang den adani Raja Dropada ing Pancala. Saka
geni upacara yadnya mau, Raja Dropada kasil darbe putra kang mbesuke den
gadhang bisa males wirange keng rama marang Rsi Drona. Mung emane yen versi
Mahabharata Dropadi iku bojone Pandhawa lima. Bab mau kasabab Dewi Dropadi
katitisan Dewi Damayanti garwane Prabu Nala kang remen kasukan dhadhu. Dadi
mbesuk ing jaman Pandhawa Kurawa sang Dewi kudu tinimbal lair maneh. Garwane
ora mung siji nanging lima. Yen versi pedhalangan garwane Dewi Drupadi mung
Prabu Puntadewa wae. Lha yen kanggo bab siji iki, kaya-kaya penulis sarujuk yen
versi pedhalangan. Dadi luwih selaras klawan budayane wong Jawa.
Wong tuwane Kurawa yen versi pedhalangan
kang darbe watak srei drengki yaiku Dewi Gendari. Merga tresnane sejatine
kepanduk marang Pandhu nanging Gendari dipilih dening Drestarastra. Mula
Gendari banjur upata mbesuk tedhak turune Gendari lan Pandhu dadi mungsuh
bebuyutan. Saya maneh Gendari diombyongi klawan adhine kang aran Sengkuni sang
julig pandhedher winih memungsuhan. Yen versi Mahabharata Gendari mujudake
wanita kang alus budi pakartine. Wicarane ora nate nglarani marang sedulur
utawa liyan. Malah Gendari ing Mahabharata wanita kang lila legawa ginarwa
marang priya wuta. Sing darbe watak ala ora liya ya mung Drestarastra dhewe
kang gagal nglungguhi dhampar praja Ngastina. Awit miturut pranatan wong wuta
ora bisa nyekel pusaraning praja. Nganti Drestarastra kepancing marang
wicarane Sengkuni kang golek untunge dhewe. Temahan Bharatayuda ora bisa
diselaki maneh.
Mula, ora ateges penulis iki cumanthaka
wani ngonceki bab wanita ing pewayangan utamane Dewi Kunthi Talibrata ibune
Pandhawa. Nadyan Mahabharata lan pedhalanagan akeh cengkahe dakira ora perlu
digawe sabab. Kabeh mau ana keluwihane uga ana kekurangane. Kang becik kanggo
tepa patuladhan lan kang ala den buwang adoh. Ora ateges penulis golek benere
dhewe. Nanging kaya luwih pas bebarengan mbenerake barang kang kleru. Awit
kabudayan kang adi luhung iku tundhane bisa aweh wawasan marang para putra
wayah ing mbesuk. Aja nganti bab-bab kang ala ing jagading pewayangan iku
tansah dadi pocapan kang negatip lan geguyonan. Apamaneh nyonto marang tindak
ora bener. Yen wanita ing pewayangan iku finalis wanita kang setya tuhu marang
kakung, mbok menawa mung ana papat, yaiku: Dewi Kunthi, Dewi Setyawati garwane
Prabu Salya, Dewi Siti Sendari, lan Dewi Amba kang katulak dening Bhisma
Dewabrata. Satemah den belani nganti sukmane methuk sak bubare Duryudana gugur.
Mula yen dipikir wis ngliwati pirang puluh taun wae sukmane Dewi Amba ngumbara
ing alam antara. Muga-muga sethithik gagasan iki bisa nambahi wawasan lan
tambah ngelmu pewayangan tumrap dhiri pribadine penulis lan para sutresna
udyana iki.
0 komentar:
Posting Komentar