Kesenian tradhisional asli saka
wewengkon Gresik kang nganti saiki isih diuri-uri lan dilestarekake lan
kabukten isih bisa disekseni tampil ana madyane bebrayan antara liya Jaran
Jenggo saka desa Sumurber Panceng, Gulat Okol saka Menganti, Jaran Kepang saka
Ujung Pangkah, Pencak Macan saka kelurahan Lumpur kecamatan Gresik, Jaran
Kencak saka Balongpanggang.
Kesenian tradhisional Pencak Macan iki
anane ing desa Lumpur, salah sijine desa kang klebu kecamatan Gresik
Kota. Nadyan kesenian iki saya suwe sansaya kegerus dening kemajuan jaman uga
kadhesek anane maneka kesenian modern kayadene band, elekton utawa dhangdhutan,
tujune para warga mligine para mudha isih duwe semangat lan ora eklas yen
kesenian iki kesilep luwih jero maneh. Ora eklas yen kesenian ini wekasane
mung ninggal crita. Mula saka kuwi wis sawatara wektu iki, mligine para mudha
lan bocah-bocah padha aweh panyengkuyung banjur digladhi manggung Pencak
Macan. Manut seniman Ucok Supandhi kang jebolan IKJ Jakarta, kesenian tradhisional
Pencak Macan duwe sejarah dawa tumrape masyarakat Lumpur. Pencak Macan wis ana
ing Lumpur atusan taun kepungkur. Mulane dikayangapa wae, kesenian
tradhisional kuwi kudu dilestarekake.
Pencak Macan mujudake kesenian tradhisional
kang anggone manggung lumrahe ngiringi arak-arakan rombongan temanten kakung
nuju daleme temanten putri ing adicara temu temanten. Ing adicara temantenan
warga Lumpur, padatane sawise ijab kabul wis kaleksanan kanthi gangsar tanpa
ana alangan apa-apa, temanten kakung sauntara banjur pamit bali dhisik menyang
daleme dhewe. Adicara sabanjure lagi diadani ing wektu awan nanging ing dina
kang padha utawa nunggal dina, kanthi ngiring temanten kakung nganggo arak-arakan
diramekake kesenian tradhisional Pencak Macan. Saliyane manggung mligi
dadi pengiring ing adicara temu temanten, Pencak Macan uga bisa manggung ing
adicara liyane kayadene festival budaya, Agustusan, pengetan mahargya hari jadi
kabupaten, lan melu mangayubagya minangka duta seni yen kerawuhan tamu agung
utawa tamu wisata.
Manut katrangan saka Abd. Ghofur kang
didhapuk mandhegani pakumpulan Pencak Macan Seputra, ing desa Lumpur wektu iki
ana sawatara klompok pakumpulan kesenian Pencak Macan. Kang gawe bungah, ing
wektu iki akeh para mudha kang ketarik dadi anggota lan pemain Pencak Macan. “Saiki
akeh para nom-noman sing dadi anggota Pencak Macan. Ana sing milih dadi penabuh
gamelan pengiring, lan ana sing dadi paraga pemain. Yen wektune gladhen uga
sregep-sregep. Semono uga yen lagi manggung ing tanggapan. Iki sing banget nyenengake.
Tegese para generasi mudha ngrumangsani yen duwe tanggung jawab nglestarekake
kesenian tradhisional mligine ing tlatah pesisiran iki,” kandhane Ghofur.
Saklompok kesenian tradhisional Pencak
Macan duwe anggota 15 nganti wong 20, kang dumadi kanggo paraga pemain lan
penabuh gamelan pengiring. Tetabuhan gamelan pagelaran kesenian tradhisional
temu temanten tlatah pesisiran iki dumadi saka kenong, gong, kendhang lan
jidhor. Wiramane tetabuhan meh padha karo laras tabuhan kesenian pencak
silat. Semono uga nalika tampil ing kalangan utawa sandhuwure panggung, olah
gerak para paraga pemaine meh padha karo olah gerak ing pencak silat. Ana
tampilan kembangan lan ana tampilan tandhing utawa tarung. Saliyane digelar
kesenian Pencak Macan, ing adicara temu temanten padatane uga kairing kesenian
Hadrah mawa musik mligi terbangan kang ngiringi kumandhange tembang-tembang
sholawat memuji sarta ngagungake panjenengane Nabi Muhammad SAW. Padatane
rombongan seni Hadrah lumaku ngapit ing sisih kiwa tengene arak-arakan temanten
kakung kliling sakupenge desa nganti tekan papan sasana panggih ing daleme
temanten putri. Kanthi digelare kesenian loro kuwi, swasana temu manten diajab
narik kawigatene para warga lan penonton uga para tamu kang mligi rawuh nekani
hajatan.
Manut Loemaksono salah sijine sesepuh
warga, rerangken kesenian kang digelar ing adicara temu temanten kuwi sejatine
pralambang utawa sanepan mawa werdi piwulang luhur adi luhung kang migunani,
mligine kanggo temanten sakloron lan uga sok sapa wae kang gelem metani
werdi isine pralambang ngaurip.
Kesenian Hadrah nganggo musik terbangan
kairing tembang shalawat ngemu teges menehi piwulang antebing keimanan kang
kudu tansah diugemi dening temanten. Urip jejodowan kang arep dilakoni kudu
kabangun adedhasar agama lan iman. Saliyane kuwi uga kudu tansah ndedonga
supaya temanten sakloron sajroning urip bebrayan sarta mbangun jejege bale
wisma tansah kalis saka panggodhane setan. Ing pagelaran Pencak Macan sejatine
ana “sosok paraga utama” telu yakuwi, paraga minangka tokoh topeng macan,
paraga tokoh topeng kethek lan paraga tokoh topeng gendruwo.
Paraga kapisan topeng macan, mujudake
pralambange temanten kakung minangka kang dadi imam utawa pemimpine
bale wisma kang wis samesthine kudu nduweni tekad semangat tanpa kendhat
makantar-kantar suthik mundhur anggone golek rejeki kang halal lan
barokah kanggo sisihane lan anak turune. Saliyane kuwi sipate macan uga
digdaya yakuwi menehi pengayoman lan katentreman tumrap kulawargane. Kapindho
paraga topeng kethek, mengku pralambang temanten putri kang kudu duwe niyat
kanthi ati suci tansah setya tuhu marang prasetyaning janji marang guru lakine,
eklas ngrungkebi lan njaga katentreman kulawargane.
Paraga katelu wujud topeng gendruwo,
mujudake pralambange sakabehing pacoban lan rubeda kang kudu diadhepi
dening temanten kakung miwah putri nalikane bebarengan mbangun balewisma
ing madyaning bebrayan agung. Mulane ing pagelaran Pencak Macan, paraga
topeng macan dalah paraga topeng kethek kudu ngadhepi krodaning gendruwo kang
tansah gawe reribet, kebak kanepson ala. Nanging pungkasaning paraga
gendruwo kasil diasorake.
Kethopang Lan Ponthang
Lima
Ing arak-arakan kesenian tradhisional
Pencak Macan, saliyane kairing Hadrah uga isih ana rerangken arak-arakan liyane
kang sinebut Kethopang lan sijine maneh Ponthang Lima. Kethopang mujudake
rerangken rupa kembang mayang, who-wohan kang ditancepi sada janur
dawa banjur diblebed dluwang maneka warna selang-seling abang, kuning, biru,
ijo, ungu. Ing adicara arak-arakan lumrahe ana pirang-pirang Kethopang. Saben
Kethopang disangga pring plengkung dawa. Nalika adicara prosesi arak-arakan
temanten, kethopang kuwi uga melu diarak pisan. Nalika ing satengahing dalan
nuju sasana panggih temanten, arak-arakan pring plengkung Kethopang banjur
dadi rebutan utamane kanggo bocah-bocah awit ing sada janure padatane uga
dikanteni dhuwit kertas kang pengajine werna-werna wiwit sewu rupiah, rong ewu
rupiah nganti limang ewonan rupiah. Dhuwit kuwi ditaleni bolah diseleh ing
pucuking plengkung pring. Dhuwit minangka udhik-udhikan kuwi dadi rebutane
bocah, kang kasil antuk dhuwit banjur tuku panganan didum sakancane. Dhuwit
saka sada janur ing pucuk pring Kethopang kuwi dipercaya ngandhut sawab berkah
lan barokah.
Ponthang lima, wujud rerenggan rupa prau
kang digawe saka godhong gedhang rinengga janur. Saben Ponthang banjur diiseni
ketan warna siji. Ana Ponthang lima, mawa isi ketan ireng, putih, kuning,
abang, ijo. Ing tengah ponthang diwenehi wangunan tumpeng cilik saka bletetan
godhong gedhang, lan pucuke direnggani sada janur.“Rerangken Ponthang Lima
menika wonten adicara temu temanten sejatosipun ngandhut filosofi katujokaken
dumateng temanten kekalih. Wosipun, kaajap supados anggenipun jejodowan tansah
nglampahi ibadah sholat wajib gangsal wektu manembah dumateng Gusti Allah
Ingkang Maha Agung,” ujare salah sijine sesepuh Pencak Macan.
Macapat Serat Sindujoyo
Rerangken arak-arakan Pencak Macan kuwi
luwih komplit maneh yen shohibul hajad uga nganakake adicara tembang
Macapatan. Tembang macapatan kang lumaku ing tlatah pesisiran iki cengkoke
gagrag Pesisiran. Mulane rada beda karo cengkok tembang macapatan umume.
Macapatan gagrag pesisiran kanthi maca tembang Serat Sindujoyo (Babad
Kroman-Lumpur) kang padatane ditindakake dening Mbah Nurhasim kang yuswane
saiki ngancik sangang puluhan taun. Mbah Nurhasyim mujudake wong siji-sijine
kang wektu saiki isih bisa nembang macapat. Emane nadyan putra turune isih ana,
nanging angel anggone nyinaoni macapatan. Kandhane Mbah Nurhasyim, kitab
Serat Sindujoyo kang sasuwene iki isih dianggo nembang macapatan mung wujud
kitab duplikat utawa fotocopy-ne wae, awit kitab kang asli ajeg disimpen ana
papan pesareyane Mbah Kyai Sindujoyo ing Makam Dalem Gresik.
Manut para sesepuh ing desa Lumpur,
wosing pralambang-pralambang kang ditindakake ing prosesi tradhisi Pencak Macan
pancen duwe kandhutan surasa jero banget yakuwi ngemu panuntun lan piweling
adiluhung tumuju sampurnane kulawarga kang sakinah, mawaddah lan warohmah. Gandheng
karo surasane filosofi urip kang jero lan adiluhung kuwi, mula ora jeneng aneh
yen klompok Pencak Macan uga melu digelar ngregengake kegiyatan liyane kayadene
mahargya tekane tamu ing adicara Gresik Tempo Doeloe, Festival Makanan, Jajanan
Khas, Hari Jadi Kutha lan Kabupaten, kunjungan tamu wisata antara liya saka
Badan Pelestarian Pusaka Indonesia, tamu wisata saka mancanegara.
Kayadene kang wis kelakon nalikane
nampa kunjungan wisata budaya para mahasiswa saka International Islamic
University Malaysia. Tamu saka Malaysia kuwi racake uga padha kesengsem karo
atraksi Pencak Macan.“Kesenian tradhisional kaya Pencak Macan iki apik banget,
tak kira kudu tansah dilestarekake,” mangkono jarwane basa Melayu kang
dingendikakake dening Prof.DR Abd. Razak Saipan, MPd – dosen uga pimpinan
rombongan mahasiswa Malaysia nalika mirsani dhewe atraksi Pencak Macan. Tamu
wisata saka Malaysia kuwi, ndeleng atraksi Pencak Macan ing sangarepe Bale
Kambang. Wangunan Bale Kambang sejatine mujudake salah sijine situs kuna kang
dipercaya minangka wangunan kiriman saka Blambangan Banyuwangi taun 1428
Saka utawa 1506 Masehi, nalika jamane Kanjeng Sunan Giri lan Kyai
Sindujoyo. Paraga Kyai Sindujoyo minangka cikal bakal adege wewengkon desa
Lumpur, Kroman lan sakupenge. Situs Bale Kambang iki mawa tetenger kang
nerangake yen dhek biyene kumambang ing satengahing segara, tumuli
dipinggirake para nelayan. Nitik cakrike saka utawa pilare bale, cetha yen
Bale Kambang mau asale saka Blambangan.
0 komentar:
Posting Komentar